מאמרי הנהיגה של דני G - סלולארי ונהיגה

מה מסוכן יותר – דיבור, שליחת SMS, או חיוג בטלפון תוך כדי נהיגה ?

 

הידעתם: דיבורית – מאפשרת לדבר בטלפון וגם לשתות קפה תוך כדי נהיגה !
המצאה גאונית ? דוגמא לשיא היעילות ? ואולי חלום רטוב שהתגשם ?

 

 

 

 

 

לא, לא ולא. אף אחת מהתשובות אינה נכונה.
תפקידה של הדיבורית היא לאפשר לכם לדבר בטלפון ולאחוז בהגה בו זמנית (כחוק), אך אליה וקוץ בה. את הבעיה האמיתית והחשובה ביותר הנוצרת בעת הדיבור בטלפון הנייד בשעת הנהיגה, הדיבורית אינה יכולה ואף אינה מתיימרת לפתור. 
אז מה יותר מסוכן בנהיגה – חיוג, שיחה או שליחת SMS ? (התשובה בסוף)

 

ישנה סברה לפיה ההבדל בין גברים לנשים הוא באותה יכולת ייחודית של המין היפה, לבצע שתי פעולות בו זמנית. האמנם ? מחקרים רבים כבר הראו שלסברה זו אין אחיזה במציאות והסבירו זאת באמצעות תיאור אופן הפעולה של המוח האנושי. אבל למה ללכת רחוק ולהאמין למחקרים, נסו לצפות בסרט מתח ולשוחח בטלפון בו זמנית. מהר מאד תגלו שחווית הסרט גרועה במיוחד וברגעי המתח החשובים, נאלצתם לעצור את שיחת הטלפון על מנת שלא "לפספס" פרט חשוב בסרט. הניסוי הזה עובד מצוין אצל שני המינים ונכון גם לגבי כתיבת SMS.

 

מאחר ונהיגה היא פעולה הדורשת ריכוז, שילובה עם הטלפון הנייד בעייתי במיוחד. כאשר משוחחים בטלפון, המוח עושה שימוש בדמיון (בדומה לחלום), על מנת לשמור על רצף הריכוז בשיחה. לעיתים מדובר במראה של האדם עימו משוחחים ובפעמים אחרות "רואים בדימיוננו" את המקום עליו אנו מדברים. מכל מקום, ברור שבעת שמשוחחים, היכולת להבחין בפרטים וארועים הקורים במציאות המתרחשת מטרים לפני המכונית - נפגעת קשות. זה לא שהעיניים אינן רואות, זהו המוח שאינו "פנוי" לעבד את המידע ולעשות בו שימוש.

 

כפי שלא ניתן לראות את סרט המתח ולשוחח בטלפון בו זמנית, כך לא לא ניתן להיות מעורבים ב"סרט" המתרחש לפני, בצידי ומאחורי המכונית. אבל מאחר וכאן זהו ה"סרט" האמיתי של החיים, את מה שיקרה לא ניתן יהיה להחזיר לאחור.

 

ההמלצות –

1.      מומלץ להימנע לחלוטין מדיבור בטלפון תוך כדי נהיגה.

2.      במצבים בהם מענה קצר לשיחה יוריד מכם דאגה, ניתן לבצע שיחה קצרצרה ועניינית.

3.      מי שאינו יכול להימנע לחלוטין מדיבור בטלפון, מומלץ שבעת שיחה ינהג לאט מהרגיל, ויאלץ עצמו להתרכז יותר בכביש על-ידי ביצוע מחזורים של פעולות יזומות, כגון – בדיקת מראות, שמירת מרחק, זיהוי תמרורים, מבטים לצדדים, וכו'. ביצוע מחזורים אלו יסייע להטות כף המאזניים לטובת הריכוז בנהיגה.

 

אין שום פעולה הדומה לדיבור בטלפון, ואשר ביכולתה להפריע לנהיגה בצורה כה משמעותית. גם שיחה עם נוסעי הרכב אינו גוזלת מידה כה גדולה של ריכוז ובמקרה חירום תופסק השיחה ברכב באופן אוטומטי עקב מעורבותם של הנוסעים במצב. יתרה מכך, מחקרים רבים שנעשו ברחבי העולם הוכיחו שהשפעת הדיבור בטלפון תוך כדי נהיגה שקולה להשפעת אלכוהול על הנהיגה בכל הנוגע לפגיעה במהירות התגובה ובשיקול הדעת של של הנהג.

 

עכשיו כבר ברור מהי התשובה הנכונה לשאלה שנשאלה בתחילת המאמר. שיחת הטלפון היא המסוכנת ביותר משום שהיא מנתקת את הנהג מהמציאות ומחברת אותו לדמיון. כתיבתSMS  מסוכנת כמעט באותה מידה ואילו פעולת החיוג היא המסוכנת פחות מבין השלוש. זאת, משום שהחיוג נעשה במקטעים, כאשר אחת למספר לחיצות על מכשיר הטלפון, הנהג בודק את הנעשה בכביש. נכון שקיים זמן "מת" בין בדיקה לבדיקה, אולם הוא קצר יחסית ונעשה תוך מודעות להיעדר המבט לפנים.

 

אז לסיום, הרשו לי להציע לכם רעיון אחר לגמרי. ההמלצה שלי היא, לנצל את הנסיעה בכדי לכניס קצת שקט לחיים. תודו שכבר שכחנו איך נשמע – שקט...

 

 

דני (G) גלטר            
מאמן נהיגה לחיים !

 

 

עוד על - דני גלטר, החזון, נהיגה מתקדמת, נהיגה ספורטיבית, נהגים חדשים, פחד וחרדת נהיגה, נהיגת מסלול באירופה, מתנה נהיגת אקסטרים, מאמרים

 

 

 (C) כל הזכויות שמורות לדני גלטר. אין להעתיק ו/או לפרסם ו/או לעשות כל שימוש במידע המצוי באתר זה, ללא אישור בכתב מדני גלטר.