מאמרי הנהיגה של דני G - אין חיים בשוליים !

חייבים להודות שהכותרת נשמעת קצת צורמת, לא ממש "פוליטיקלי קורקט".

 

 

מי מבינכם שנוהג לרכב על אופניו בשולי הדרך, עלול להרגיש אפילו תחושה לא נעימה, מקוממת. למעשה, אני מבין את כולכם הרבה יותר משנדמה לכם. הסיבה לבחירת המילים הזו היא, הצורך לומר וחשוב מכך – להבין, שבמדינת ישראל כמו במדינות רבות בעולם, העמידה, הרכיבה וכל שהייה אחרת בשולי כביש בין-עירוני או מהיר, הן סכנת נפשות מציאותית לחלוטין.

 

 

מדי שנה נהרגים בישראל כמה עשרות אנשים בתאונות מסוג זה. זו גם אחת הסיבות לכך, שלא מעט מכוניות חדשות נמכרות ללא גלגל חליפי (רזרבי), ובמקומו מותקנים ברכב צמיגי אל-תקר. צמיגים אלו מאפשרים נהיגה במהירות של עד 80קמ"ש ולמרחק של עד כ-80 ק"מ גם ללא האוויר. אחת הסיבות לשימוש בצמיגים הללו ואי התקנת הגלגל החלופי, היא מניעת הסיכון העצום שבהחלפת גלגל בשולי הדרך.

 

 

אז מה עושים ?

 

 

נתחיל עם רכיבה על אופניים. מומלץ להימנע מרכיבה בדרכים בהן מהירות הנסיעה גבוהה יחסית ככלל (מעל 50 קמ"ש), ובדרכים בהן שולי הכביש צרים בפרט. כמו כן, מומלץ שלא לרכב בסמוך לפס הצהוב ולהימנע לחלוטין מרכיבה בחשיכה. כאשר רוכבים בקבוצה, יש לרכב בטור ולא לרוחב הכביש וכדאי מאד ללבוש בגדים יעודיים לרכיבה אשר צבועים בצבעים בולטים לעין. לא פחות חשוב מכל אלו, לחבוש קסדה תיקנית.

 

 

ברכב, יתכנו מספר סיבות לעצירה בשולי כביש בין-עירוני או מהיר, החל בתקר בצמיג, דרך תקלה במכונית עצמה, וכלה במשהו שמטריד את הנהג או הנוסעים (כמו עייפות, שימוש במפה להתמצאות, טיפול בילדים, וכיו"ב).אולם, ההמלצה היא חד משמעית - לא לעצור בשולי הדרך בשום מצב ומשום סיבה. הדבר היחיד שעלול לאלץ את עצירת הרכב הוא תקלה משביתה, כגון כיבוי המנוע.

 

 

במצב זה יש לפעול לפי ההנחיות הבאות :

 

1. יש להעביר את תיבת ההילוכים למצב ניוטרל, ולאפשר לרכב להמשיך לגלוש כמה שיותר, עד שניתן יהיה להסיט אותו ימינה ורחוק ככל האפשר מהכביש.

 

2. לאחר העצירה, על הנהג וכל הנוסעים לצאת מן הרכב ולהתרחק ממנו ומהכביש עוד יותר. במידה וקיימת גדר בטיחות, יש לעבור אותה ולהמתין מספר מטרים ממנה.

 

3. במידה וקיים קיר או מחסום אחר אשר אינו מאפשר מעבר לאיזור בטוח מאחוריו, יש להישאר ישובים במכונית וחגורים בחגורות הבטיחות, עד להגעת הרכב המחלץ או המשטרה.

 

4. יש להפעיל את איתותי המצוקה.

 

5. יש להודיע מיידית למשטרה ולשרותי הגרירה, על מנת לצמצם ככל הניתן את הזמן הכרוך בסיכון.

 

6. במידה וקיימת גדר הפרדה, יש להניח משולש אזהרה כ-50 מטרים מאחורי המכונית. את ההליכה למקום הנחת המשולש יש לבצע מאחורי גדר הבטיחות ותוך לבישת האפוד הזוהר.

 

 

מה לא לעשות :

 

1. אין לעצור את הרכב על נתיב הנסיעה.

 

2. אין לנסות לאבחן ו/או לתקן את התקלה, גם אם מדובר במשהו פשוט.

 

3  אין לבצע החלפת גלגל, גם כשמדובר בצד שאינו פונה אל הכביש.

 

4. אין לעצור בכדי לעזור למישהו אחר.

 

 

מצבים בהם עלול להיגרם נזק למכונית, כגון תקר או תקלה שאינה משביתה, מחייבים המשך נסיעה במהירות נמוכה יותר ותוך הפעלת איתותי המצוקה. במידת האפשר רצוי לבצע את הנסיעה על השול הימני, ובלבד שלא תגיעו לעצירה מלאה. במקרה של עייפות (הייתם צריכים להימנע מהנסיעה מלכתחילה), או הצורך לטפל בילדים, יש להמשיך בנסיעה עד למציאת מקום בטוח המרוחק מהכביש, כגון: תחנת דלק, כבישי צידי, או שטח כורכר גדול המאפשר התרחקות של כמה עשרות מטרים מהכביש. זיכרו, גם במידה וייגרם נזק למכונית, תמיד ניתן יהיה להשיג חלפים. לגוף האדם - לא.

 

אז כן, זה נשמע צורם ובוטה, אבל הסטטיסטיקה מראה שיותר מדי נהגים, נוסעים, רוכבי אופניים, והולכי רגל, קיפחו את חייהם בשולי הדרך. אפשר להאשים את הנהג הפוגע, אולם מי שנושא בנזק הוא בעיקרה נפגע. ועבור אלו שכבר נפגעו בשול, המשפט "אין חיים בשוליים" הוא ההוכחה הכי מציאותית שיש.

 


 
                                                                           דני (G) גלטר,

                                                           מאמן נהיגה לחיים !

 

 

 

 

 

 

 (C) כל הזכויות שמורות לדני גלטר. אין להעתיק ו/או לפרסם ו/או לעשות כל שימוש במידע המצוי באתר זה, ללא אישור בכתב מדני גלטר.